Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Увага, суд перейменовано з Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області
Фабула судового акту: І знову суд став на бік водія, стосовно червоних покажчиків повороту. Раніше вже оглядалась подібна ситуація і рішення суду. Так, останнім часом, патрульна поліція прискіпливо ставиться до всього, в тому числі, до червоних показчиків повороту. Дивно, що раніше такої активності з цього питання не спостерігалось, з боку інспекторів…
В будь-якому випадку, радує позитивна практика судів у цьому питанні, адже вони стають на бік водіїв, адекватно оцінюючи той факт, що таких авто дуже багато в Україні, і раз вже склалася така реальність, що червоні поворотники проходять експертизу, то не треба створювати звичайним людям труднощі, як їх створюють “автори” спірних постанов по статті 121 КУПАП, тим паче дійсних підстав для цього не має.
Отже це цікаве рішення, стане в нагоді всім власникам авто з червоними поворотниками, особливо, авто привезеними із США.
Водій оспорювала в суді постанову про накладення на неї адміністративного стягнення за ч. 1 ст.121 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі по тексту - КУпАП), за вчинення якого на позивача було накладено штраф в розмірі 340 грн. Свої позовні вимоги позивач обґрунтовувала тим, що поліцейським було винесено щодо неї постанову відповідно до якої вона керувала транспортним засобом, у якого покажчики поворотів червоного кольору, чим порушила п. 6.1.5 ДСТУ 3649:2010 та п. 31.4.3.а. ПДР України.
Водночас, в її діях відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 121 КУпАП, оскільки жодного переобладнання транспортного засобу не здійснювалося, автомобіль знаходиться у заводській комплектації, наявні в автомобілі покажчики поворотів відповідають вимогам п. 6.1.5 ДСТУ 3649:2010, оскільки відображають автожовтий колір (яскраво оранжеві). Крім того - сертифікатом експертної установи і первинною реєстрацією автомобіля було підтверджено відповідність усіх пристроїв автомобіля діючим стандартам та нормам. На підтвердження своїх доводів, позивачка долучила копію свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.
І суддя Дарницького районного суду м. Києва підтримала доводи позивачки. При чому, вона привела ще доводи з приводу відсутності підстав для штрафування за червоні поворотники.
Частина перша статті 121 КУпАП передбачає адміністративну відповідальність за керування водієм транспортним засобом, що має несправності системи гальмового або рульового керування, тягово-зчіпного пристрою, зовнішніх світлових приладів (темної пори доби) чи інші технічні несправності, з якими відповідно до встановлених правил експлуатація його забороняється, або переобладнаний з порушенням відповідних правил, норм і стандартів.
Суб`єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 121 КУпАП є водій транспортного засобу, тобто особа, яка в установленому порядку отримала дозвіл на керування транспортним засобом - водійське посвідчення тощо.
Суб`єктивна сторона правопорушення визначається ставленням до наслідків і характеризується наявністю вини як у формі умислу, так й у формі необережності.
Об`єктивна сторона правопорушення полягає у керуванні транспортним засобом, що має несправності системи гальмового або рульового керування, тягово-зчіпного пристрою, зовнішніх світлових приладів (темної пори доби) чи інші технічні несправності, з якими відповідно до встановлених правил експлуатація його забороняється, або переобладнаний з порушенням відповідних правил, норм і стандартів.
Відповідно до ст. 31 Закону України «Про дорожній рух» (далі - Закон) транспортні засоби, їх складові частини і комплектуючі вироби, що ввозяться на територію України, підлягають перевірці на відповідність діючим стандартам або повинні мати сертифікат, виданий уповноваженим на це Секретаріатом ЄЕК ООН Адміністративним органом по сертифікації дорожніх транспортних засобів. Правила ввезення транспортних засобів на територію України визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 32 Закону переобладнання транспортних засобів, тобто зміна типу або марки (моделі), призначення чи параметрів конструкції транспортних засобів, що перебувають в експлуатації, шляхом установки кабіни, кузова чи їх деталей, спеціального обладнання і номерних агрегатів, не передбачених нормативно-технічною документацією на даний транспортний засіб, повинно відповідати правилам, нормативам і стандартам України. Переобладнання транспортних засобів здійснюється в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 34 Закону державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.
Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.
Згідно з п.31.4.3. ПДР, забороняється експлуатація транспортних засобів згідно із законодавством за наявності таких технічних несправностей і невідповідності таким вимогам:
Зовнішні світлові прилади:
а) кількість, тип, колір, розміщення і режим роботи зовнішніх світлових приладів не відповідають вимогам конструкції транспортного засобу;
б) порушено регулювання фар;
в) не горить лампа лівої фари в режимі ближнього світла;
г) на світлових приладах немає розсіювачів або використовуються розсіювачі і лампи, що не відповідають типу даного світлового приладу;
ґ) на розсіювачах світлових приладів нанесено тонування або покриття, що зменшує їх прозорість чи світлопропускання.
Відповідно до п. 19.1. Правил, у темну пору доби та в умовах недостатньої видимості незалежно від ступеня освітлення дороги, а також у тунелях на транспортному засобі, що рухається, повинні бути ввімкнені такі світлові пристрої:
а) на всіх механічних транспортних засобах - фари ближнього (дальнього) світла;
б) на мопедах (велосипедах) і гужових возах (санях) - фари або ліхтарі;
в) на причепах та транспортних засобах, що буксируються, - габаритні ліхтарі.
Відповідно до п. 9.1.а. ПДР сигнали, що подаються світловими покажчиками повороту, є попереджувальними сигналами.
Отже, законодавець розмежовує поняття «зовнішній світловий прилад» та «попереджувальний сигнал». При цьому диспозиція ч. 1 ст. 121 КУпАП передбачає відповідальність за використання зовнішніх світлових приладів та їх переобладнання з порушенням відповідних стандартів, і не охоплює використання попереджувальних сигналів.
Отже у цій справі, суд констатував:
З огляду на те, покажчик поворот не відноситься до зовнішніх світлових приладів, а є попереджувальним сигналом, у діях водійки відсутня об'єктивна сторона інкримінованого їй адміністративного правопорушення.
Будь-яких доказів переобладнання транспортного засобу після його державної реєстрації відповідач не надав.
Щодо відеозапису нагрудної камери поліцейського - там не зафіксовано керування водійкою, транспортним засобом, що має несправності системи зовнішніх світлових приладів чи несправності покажчиків повороту, або переобладнаний з порушенням відповідних правил, норм і стандартів. Отже поліцією не доведено правомірності свого рішення, доказів на спростування тверджень позивача не надано. Докази, надані суду, які стали підставою для винесення постанови не фіксують, що позивач порушив п. 31.4.3.а. ПДР України, а відтак не підтверджують факт вчинення позивачем зазначеного правопорушення.
Отже, суд прийшов до висновку, що оскаржувана постанова не містить достатніх доказів порушення позивачем Правил дорожнього руху України, про які йдеться в постанові, тому суд приходить до висновку, що в діях позивача відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 121 КУпАП.
Джерело: Протокол