Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Законом України «Про судоустрій і статус суддів» питання реалізації електронного правосуддя покладено на Державну судову адміністрацію України. Електронний суд є підсистемою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС), роботу якої забезпечує Державне підприємство «Інформаційні судові системи». Змінами до процесуальних кодексів та інших законів в частині судового процесу передбачено, що функціонування ЄСІТС починається з 1 січня 2019 року в тестовому режимі, а з 1 березня 2019 року – відбудеться дослідна експлуатація системи.
Вхід до системи Електронний суд можна здійснити за посиланням https://id.court.gov.ua/.
Зараз через Електронний суд зареєстрований користувач може звертатись до всіх місцевих та апеляційних судів. Згодом, має бути додано також можливість звернення до Верховного Суду. Вже налаштовано обмін процесуальними документами (надсилання та отримання документів) між учасниками судового процесу. Учасники судового процесу можуть онлайн подавати до суду процесуальні документи (позовні заяви, клопотання тощо). Інформація про доставку документа, його реєстрацію та інші відомості надсилаються до електронного кабінету автора в автоматичному режимі. Також можна сплатити судовий збір онлайн. Проте багато інших функцій наразі перебувають на стадії розробки.
Спробуємо покроково розібрати основні етапи роботи з підсистемою “Електронний суд”.
Реєстрація. В цілому, процес реєстрації не є занадто складним. Головне – отримати електронний цифровий підпис (ЕЦП), на підставі якого відбуватиметься авторизація в Електронному суді. Простою мовою кажучи, ЕЦП – спеціальний ключ (файл) з паролем, що містить закодовані персональні дані про особу підписувача, та використовується у сфері електронного документообігу. Такий підпис може отримати фізична особа, звернувшись до акредитованого центру сертифікації ключів. До прикладу, згенерувати ЕЦП безкоштовно можна у “ПриватБанку” або зібрати пакет документів та через органи Державної фіскальної служби України отримати ЕЦП. Якщо отримуватимете ЕЦП в акредитованому центрі сертифікації ключів, який є державним органом, подбайте про те, щоб флешка або диск на який запишуть ваш ЕЦП були разом з іншими документами. Загалом, акредитованих центрів у яких можна отримати ЕЦП є біля двадцяти.
Крім того, як це видно на першій сторінці з відкритого пошуку, передбачено звичайну реєстрацію для доступу до Електронного суду, а саме створення офіційної електронної пошти mail.gov.ua. Для цього Вам буде потрібен ідентифікаційний номер платника податків та інші персональні дані (паспорт, мобільний номер телефону тощо).
Як зараз працює Електронний суд? Після реєстрації в підсистемі, користувач отримує доступ до електронного кабінету в Електронному суді. Оскільки все працює в тестовому режимі, функціонал Електронного суду є дещо обмеженим. Проте є можливість використовувати такі розділи, як: “Повідомлення”, “Вибране”, “Мої справи”, “Заяви”, “Довіреності”, “Статистика”, “Кошик”.
Станом на 31 січня 2019 року, в розділі “Заяви” можна згенерувати 455 заяв для подання їх до місцевих чи апеляційних судів у різних категоріях справ в рамках адміністративного, господарського, цивільного та кримінального судочинства. Наприклад, що стосується кримінального процесу, то в Електронному суді можна підготувати заяву про відвід; скарги на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування; заяву про виправлення описки в рішенні; клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів іншого учасника справи; апеляційну скаргу тощо.
Разом з тим, система пропонує шаблон змісту заяви до суду яку можна взяти за основу, заповнивши інформацію по суті вашої справи. У разі відсутності необхідної заяви, її можна надіслати розробнику разом з описом та прикладом шаблону.
Крім того, через Електронний суд можна буде подавати заяви та скарги до Вищої ради правосуддя, а саме: скаргу щодо дисциплінарного проступку судді, заяву про порушення суддею вимог щодо несумісності, заяву про порушення прокурором вимог щодо несумісності. У січні дана опція працювала з технічними обмеженнями, тобто бували дні, коли серед заяв цей підрозділ взагалі не відображався. Однак на кінець місяця – підрозділ працює.
В розділі “Довіреності” зареєстрований користувач може підготувати довіреність, якою уповноважити іншого користувача на вчинення однієї із таких дій: 1) “перегляд” – представник може ознайомитись з документом, 2) “редагування” – створення та редагування заяви без права подання до суду та 3) “подання” – представник створює, редагує, підписує заяви електронним підписом та направляє до суду. Також є опція “передоручення”, завдяки якій представник може передати надані йому права іншим представникам. У випадку, якщо серед користувачів ще немає особи, яку мають представляти, то таке питання вирішується в розділі “Заяви”, де у процесі формування заяви, до додатків можна долучити документ, який підтверджує повноваження представника.
В кабінеті Електронного суду діє онлайн консультація за допомогою телефонного номеру або чат-боту.
За повідомленням прес-служби